Sertai Kami di Facebook

Please Wait 300 Seconds...!!!

x
Home » » Selamat Hari Bapa

Selamat Hari Bapa


Hari Ibu disambut meriah setiap tahun. Tidak ramai yang menyedari hari kewujudan bapa atau bila tarikh sebenar hari yang tidak kurang pentingnya ini. Tiada tokoh Bapa Mithali atau Bapa Soleh sepertimana anugerah yang diterima oleh kaum ibu setiap tahun.

Tidak dinafikan pengorbanan bapa sememangnya besar. Perkara penting untuk melahirkan keluarga bahagia terletak kepada kepimpinan bapa. Hal ini meliputi keupayaan mendidik, menjaga keselamatan, memberi kasih sayang, menyara keluarga, dan mempertahankan maruah. Justeru pengorbanan bapa tidak ternilai harganya.

Allah berfirman yang bermaksud:

“Dan Tuhanmu memerintahkan supaya engkau tidak menyembah melainkan kepada-Nya semata-mata dan hendaklah engkau berbuat baik kepada ibu bapa.” (Surah al-Isra’, ayat 23)

Hari Bapa yang hadir pada bulan Jun setiap tahun tidak harus dibiarkan tanpa pengisian yang bermakna. Sebagai anak kita sememangnya dituntut untuk menghargai jasa dan pengorbanan bapa yang membesarkan kita selaras dengan firman Allah:

“Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; Setelah ia besar sampai ke peringkat dewasa yang sempurna kekuatannya dan sampai ke peringkat umur empat puluh tahun, berdoalah ia dengan berkata: “Wahai Tuhanku, ilhamkanlah daku supaya tetap bersyukur akan nikmat-Mu yang Engkau kurniakan kepadaku dan kepada ibu bapaku, dan supaya aku tetap mengerjakan amal salih yang Engkau redhai; dan jadikanlah sifat-sifat kebaikan meresap masuk ke dalam jiwa zuriat keturunanku. Sesungguhnya aku bertaubat kepada-Mu, dan sesungguhnya aku dari orang Islam (yang tunduk patuh kepada-Mu)”.

(S. Al-Ahqaaf: 15)

*******************************************

Bapaku dan anak2 buahku

Disini saya ingin mengambil kesempatan mnegucapkan Selamat Hari Bapa kepada bapaku yang dikasihi serta semua rakyat Malaysia yang telah menjadi bapa.

Bapa adalah ketua, pemimpin, petugas mencari sumber pendapatan dan rezeki, pengawal keselamatan, iman, role model dan sebagainya kepada keluarga serta perancang utama dan menjadi tonggak utama dalam membina kejayaan, kecemerlangan sesebuah keluarga.

Bapa adalah pemimpin kepada isteri dan anak-anak dalam menjalani kehidupan yang penuh dengan dugaan dan cabarannya. Itulah bapa, besar tugas dan tanggungjawab terhadap keluarga.

Bapa mempunyai tanggungjawab yang besar dan amanah yang perlu dipatuhi bagi menjadi seorang bapa yang hebat. Isteri dan anak-anak adalah satu amanah yang perlu dijaga dan dibimbing kearah jalan yang benar dan diredai tuhan. Isteri dan anak-anak perlu mematuhi dan menghormati keputusan suami/bapa bagi menjalankan amanah itu selagi tidak melanggar syariat agama. Seorang bapa yang hebat, adalah bapa yang mampu membina dan membimbing keluarga kearah kebahagiaan dunia dan akhirat.

Aku impikan itu semua, aku impikan menjadi seorang bapa yang hebat. Aku memohon kepadaMu agar aku dibimbing, dibantu dan diberi ilham bagi menjadi seorang bapa yang hebat, hebat di dunia, cemerlang di akhirat.. InsyaAllah

0 Komen:

Post a Comment