Sertai Kami di Facebook

Please Wait 300 Seconds...!!!

x
Home » , » 10 Jenis Rakan Di Facebook

10 Jenis Rakan Di Facebook


Mungkin ramai di kalangan kita yang mempunyai akaun Facebook sendiri malah mungkin juga ada di kalangan kita yang mempunyai lebih 100 orang rakan. Ada juga tren di kalangan remaja yang menjadikan jumlah rakan di Facebook sebagai kayu ukur sejauh mana kehebatan peribadi dan interaksi sosial mereka. Maka tidak hairan jika ada di kalangan remaja yang baru berusia 15 tahun tetapi mempunyai lebih 10 ribu rakan Facebook.

Ada manusia pasif yang pendiam dan tidak ramai kawan di alam nyata tetapi mempunyai ramai rakan Facebook kerana sifat Facebook ini sendiri adalah untuk melayani manusia jenis introvert dan pasif terhadap respon interaksi sosial. Oleh itu rakan-rakan di Facebook ini merupakan aset yang kadang-kala hanya menggambarkan betapa rajinnya anda melayari laman Facebook ini, ‘add friends’ dan bukannya menggambarkan yan anda suka berkawan.

Budaya berkawan dalam dunia Facebook ini mungkin jauh berbeza dengan dunia nyata. Di dunia nyata kita mungkin sukar mengetahui berapa ramaikah rakan yang kita ada?, apakah maklumat peribadi rakan-rakan kita seperti tarikh lahir, maklumat pekerjaan, pendidikan dan sebagainya?, siapakah rakan bersama?, album dan gambar-gambar koleksi peribadi, diari harian dan banyak lagi kekangan di alam nyata yang dapat diselesaikan di Facebook.

Namun dalam kalangan rakan-rakan dalam Facebook ini, kita boleh mengkategorikan mereka kepada beberapa jenis berdasarkan ciri-ciri interaksi antara anda dan mereka. Kemahiran kita mengenali mereka amat penting agar kita tidak terjebak dengan masalah seperti fitnah, khabar angin, blind date, perisikan, tekanan perasaan dan yang paling penting akaun Facebook anda tidak dimanipulasi oleh mereka yang tidak bertanggungjawab. Berikut beberapa jenis rakan yang telah dikaji mempunyai karekteristik tertentu yang boleh dikategorikan kepada kumpulan tertentu iaitu;

1. Rakan rapat

Rakan rapat ini terdiri daripada rakan-rakan yang anda kenali di luar, tempat kerja, persekitara dan mungkin anda hanya kenali di Facebook tetapi interaksi anda dan dia amat baik dan respon yang amat memberikan motivasi kepada anda untuk terus berinteraksi dalam laman ini.

2. Rakan atas rakan

Rakan jenis ini biasanya disyorkan oleh rakan-rakan anda yang lain atau anda berminat menjadi rakan untuk menambah bilangan rakan bersama. Biasanya mereka dan anda bertemu di Facebook apabila anda memberi respon kepada rakan sepunya anda tetapi anda tidak berinteraksi secara langsung kepada mereka.

3. Rakan Peminat (Fan)

Jika anda mempunyai seorang selebriti atau mempunyai kebolehan tertentu yang menarik maka akan mempunyai rakan peminat. Sifat mereka adalah mengharap sebagai peminat dan ikatan anda dan dia atas dasar kebolehan peribadi. Tetapi dalam banyak kes rakan peminat ini boleh menjadi rakan rapat.

4. Rakan retro

Rakan retro adalah rakan-rakan lama seperti rakan di zaman persekolahan, guru-guru anda, rakan tempat kerja lama yang mungkin sudah berpuluh tahun anda tinggalkan. Ikatan persahabatan anda dan mereka amat teguh walaupun anda jarang berinteraksi dengan mereka kerana jalinan ikatan lama di dunia nyata.

5. Rakan business

Mereka ini mencari peluang mempromosikan produk, mengambil tempahan, berurusniaga dengan anda rakan-rakan anda yang lain. Mereka mungkin sebuah organisasi, rakan rapat anda sendiri, rakan retro, rakan atas rakan dan objektif mereka adalah mengambil peluang untuk mendapatkan keuntungan sama ada secara sambilan atau sepenuh masa.

6. Rakan sosial

Rakan sosial ini biasanya berinteraksi dengan objektif untuk berseronok, bertukar-tukar pasangan, berparti, berinteraksi secara berkumpulan dan menjadikan internet dan Facebook sebagai saluran promosi aktiviti mereka. Biasanya mereka mempunyai kumpulan tertentu yang berkongsi maklumat secara personal dan berchating dalam kumpulan. Namun ada juga kumpulan sosial seperti keagamaan, dakwah yang berinteraksi sebegini dalam mempromosikan aktiviti mereka.

7. Rakan seteru

Tidak semua rakan yang kita miliki adalah berniat baik dan ingin berkawan secara positif. Contohnya berapa ramai rakan di Facebook DS Najib Tun Razak dan DS Anwar Ibrahim yang ratusan ribu itu bersifat mencerca, mencela dan memberi komen-komen negatif.

8. Rakan perisik

Rakan perisik ini mungkin terdiri daripada majikan anda, peguam, pegawai penyiasat, pengkaji, pemantau kerajaan dan mereka menggunakan nama dan maklumat yang palsu untuk mengaburi orang lain.

9. Rakan pasif

Rakan yang tidak memberi komen tetap sekadar menambah anda sebagai rakan atau sekadar ingin tahu maklumat peribadi atau mendapatkan gambar-gambar yang menarik di akaun Facebook anda.

10. Rakan Penyampuk

Rakan jenis ini menjelajah ke seluruh dinding rakan-rakan mereka membaca diari, komen dan membalas komen yang mereka rasakan menarik dan kemudian menghilangkan diri ke laman rakan mereka yang lain tanpa mengharap apa-apa respon.




























0 Komen:

Post a Comment