Sertai Kami di Facebook

Please Wait 300 Seconds...!!!

x
Home » » Bagaimana Menghadapi kritikan?

Bagaimana Menghadapi kritikan?


Kritikan ni sememangnya benda yg kurang enak di dengar oleh sesiapa pun. Kita kerap kali rasa berang/bengang/marah dgn kritikan yg di berikan, di tambah pula dgn ego dan tak mau mengalah diri kita, kita seolah2 menidakkan kritikan tersebut. Jom baca cara bagaimana cara yg baik utk menghadapi kritikan.

Kritikan ni sememangnya baik, boleh memperbaiki hidup kita, kita sememangnya mengatakan diri kita betul tp kena ingat, kita tak selalunya betul, orang lain tak selalunya salah.

Cara pertama ialah kita kena faham apa kritikan yang di berikan.

Kita kadang2 tak faham kritikan yg di lontarkan orang kepada kita. Selalu bila kena fire je kita lawan balik. Kita kenala tau sape yang bagi kritikan tu. Paling penting kita akan tau apa msg yang di sampai oleh orang tu. Mula-mula kita tengokla samada orang tu berpelajaran (well educated). Selalunya orang yg berpelajaran akan memberikan kritikan yang membina, bukan menghentam semata-mata, kalau menghentam sekalipun ia pasti akan di iringi dgn nasihat yang baik. Apapun tidak semestinya orang tak berpelajaran tak memberikan kritikan yang membina.

Bertenang dan berfikir sewaktu orang memberikan kritikan.

Kita tak boleh cepat melatah kalau orang memberikan kritikan kat kita. Dengar dulu dengan jelas. Jangan terburu-buru. Fahami apa maksud yg tersirat dalam kritikan tersebut.

Berfikiran postif dgn kritikan yang di berikan.

Waktu orang dah selesai memberikan krikan kepada anda, anda harus berfikiran positif dan jangan ambik negatif. Cakapla dlm hati hampa suma "mungkin kritikan ni baik utk aku", "Oh, mungkin cara aku selama ini salah". Bila kita dah berfikiran positif. Secara tak langsung akan timbul idea @ilham bernas untuk menyelesaikan permasalahan tersebut. Ia pastinya dpt mengembalikan kembali anda di paksi yang betul.

Ambil idea tu bertindak dan bermuhasabah diri.

Lepas dah dpt idea cara nak menangani kritikan yg telah dilontarkan kepada anda, bertindaklah dengan ikhlas dan hati yang terbuka. Jangan berpura-pura @ berdrama dgn perubahan semata-mata hendak menjaga hati dan menunjukkan perubahan anda kepada pengkritik. JANGAN AMBIK HATI dengan kritikan yang dah di berikan. Anggaplah kritikan tu sebagai proses pembelajaran anda untuk menghadapi kehidupan ini. Paling penting anda harus ingat Setiap manusia pasti melakukan kesilapan dan dosa, tp setiap manusia berhak untuk menjadi yang lebih baik dari sebelumnya.



0 Komen:

Post a Comment